Rubrics geven structuur aan het leren. Met een rubric maak je voor leerlingen helder welke stappen of levels er zijn binnen een specifieke vaardigheid of competentie. In dat proces kunnen zij steeds checken of ze nog op de goede weg zijn. Daarnaast ondersteunt een rubric leerlingen in hun leerproces omdat ze inzetten op feed-up, feedback en feed forward. Door de inzet van een rubric maak je het ‘leren leren’ leuker én zichtbaar. Leerlingen zijn zich hierdoor meer bewust van hun eigen leerproces en vooruitgang.
Leerdoelen en succescriteria helpen leerlingen om eigenaar te zijn en te blijven over hun eigen leerproces. Succescriteria in een rubric geven inzicht voor de leerling wanneer ze bijvoorbeeld een leerdoel hebben behaald. En wat ze moeten beheersen om een leerdoel te behalen. Maar ook over welke vaardigheden ze moeten beschikken voor het behalen van dat leerdoel. Leerlingen kunnen met behulp van succescriteria reflecteren op hun eigen werk. Een rubric geeft daarnaast inzicht in de stappen die een leerling kan nemen om een volgend niveau of vaardigheid te behalen. Het daagt ze uit de regie over hun eigen leerproces in handen te nemen.
De inhoud stuurt de vaardigheden aan; dit is de uitdaging van rubrics maken. Een rubric maken doe je niet 1-2-3. Waarom zou je als docent dan toch kiezen voor een rubric? Omdat rubrics uitermate geschikt zijn om een transparante waardering te kunnen geven. Ze maken expliciet wat impliciet was. Ze geven de leerling meer autonomie en door de wijze van feedback voelt een leerling zich meer gezien en gehoord. Een rubric biedt daarnaast ook kansen om kritisch naar je eigen feedback te kijken. Zo constateer je misschien dat je voor bepaalde succescriteria onvoldoende informatie had om te kunnen waarderen.
Ben je enthousiast geworden en wil je zelf aan de slag met rubrics maken?
Rubricsmaken.nl is een initiatief van Sportfolio App en Portfolio App.
Maak gratis een account aan ervaar het zelf!